Pages

Thursday, May 5, 2011

Nama Allah

BISMILLAH…. J

Alhamdulillah 3x. aku selamat sampai umah. Actually aku dari rumah sewa kwn aku tadi. Yup, just now.. Ade discussion sket tadi. Oklah.aku mengaku..elok2 aku sampai rumah je, jam dah pukul 11.30 mlm. Oopss… lewat sgt ke utk anak dara??? (hoho~ x sengaja ok)

Ok2..aku mengaku lagi. Aku jalan kaki je tadi. Ermm ade la dlm 2 km. Mengah2 la jugak nk jln laju2 supaya xde org kacau n selamat sampai umah. Tp ape2 pun..alhamdulillah….

Thanx a lot kepada kak tiqah yang susah payah memanjangkan langkahnya. Supaya dapat sekali temankan aku balek umah. Even dah lewat malam dan before kuar umah membe tadi, aku siap cakap lagi.. “kak tiqah, takpe je la. Takyah la susah2 nak temankan kita. Kita tak suka kesian2 ni”

“tapi nanti awak balek sorang2..”

“alaaa..macam la tak biasa kan??? “ dan kak tiqah dengan tak malunya..terus siap2 dan keluar sekali dgn aku. Sambil2 tu aku pandang dgn muka bengkek..(plus ego dlm hati tp campur dgn perasaan terharu.huhu)

Hai musyirah….kenapa kau ni?? Orang lain dah susah-susah nak temankan tu. Kenapa nak ego2???

Ermm..yela..kot ye pun perangai anak number 2 ni mcm ala degil2 sket..tapi jgn la degil sgt kn??

Duhai hati. Kenapalah ko ni??? (ermm..maybe sbb before nak start discussion tadi aku dpt berita yg men ‘down’ kan aku sgt2. Terus hilang mood dan serius muka ketat je sepanjang discussion. Sorry sangat sahabat2. Manis muka aku ni dah kene ragut sekejap. Maaf sangat2)

Dan lagi sedih bila kene tegur bila mlm2 kuar umah xde mushrif. Ohye, kami kaum wanita kalau kat mesir ni. Ade satu peraturan, kalau nk keluar malam, selepas maghrib kene pakai mushrif (penjaga la.mana-mana lelaki la yang boleh tolong temankan, untuk tujuan keselamatan)

Tapi aku admit, aku and the geng la. Makhluk2 yang degil tak pakai mushrif. Ello, bukan senang nak dapat jumpa mana2 gentleman sudi nak korbankan masa dia temankan kami kaum wanita ni kat Mesir ni. Golongan2 ni dah pupus kot. …

(And plus kitorg bukannye ade boyfriend pon atau adek beradik lelaki nk tolong2 ni. Ok, sila abaikan statement ni.hehe)

***************************************************************

OK2..stop cakap pasal aku..nak share sket..pasal nama2 Allah… asmaul husna..

Haa…sape2 yang dulu sekolah agama..hai..malu sangatlah kalau tak tahu apakah ini?? Dan malu jugak la utk aku dan sekalian schoolmates aku kalau kita still tak hafal2 nama-nama ni kan??? Sebab dulu siap nyanyi lagi tiap-tiap pagi masa kat perhimpunan sekolah. Hai, tak hafal2 tu pelik namanya. Tapi kalau lupa tu..sadis la jugak…

Kasar?? Ooopss…kasar ke kalau aku kata sadis kalau x ingat asmaul husna??

Ermm…well…ni pendapat aku la..kalau sesiapa nak bantah silakan bg komen J


Kenapa MALU dan SADIS kalau x hafal?? Ni kan Nama-nama Allah.. tuhan kita. Yang kita sembah hari2. Ok, kalau la nama kita, mak ayah, adek beradik,cousin2,classmate sume kita boleh ingat, kenapa tak nama tuhan yang ciptakan kita, kita x dapat nak ingat?? Dan dengan semua kebesaran asmaul husna ni lah kita hidup selama ni.

Bayangkan la. Ar-Rahim. Yang Maha Pengasih. Nak kata pengasihnya Allah tu, even sebelum kita lahir lagi dah nampak. Before kita lahir tu, Allah dah siapkan dah bumi ni utk manusia ni hidup. Semua lengkap dengan sungai sebagai sumber air, dgn matahari- sumber tenaga dan cahaya, dengan Oksigen, untuk membolehkan kita bernafas, dgn tumbuhan-tumbuhan supaya kita dapat makanan, dan bila bumi ni siap sedia, baru Allah lahirkan umat manusia ni. Haa…

masa kita dalam kandungan pun, letaknya di RAHIM ibu kan?? Nama pun rahim. Betapa Rahim ibu tu memberi perlindungan dan nutrient kepada kita?? 9 bulan sampai kita sedia untuk lahir ke bumi. Wahai manusia sekalian..tak perasan lagi ke?? (takdenye la bahasa melayu tu saje2 nk bubuh nama rahim tu utk gambarkan uterus ibu)

Ok. Bila kita lahir je.. ade mak ayah sambut. Cukup makan pakai dan sekarang, nah .! jadilah kita semua. Ermm.. cop cop..ada soalan-

Adakah selama ni makan pakai kita tu dari mak ayah kita sendiri?? Ermm..memang la kita Nampak mak ayah tu susah payah cari rezeki. Keje siang malam. Tapi siapa yang bagi

rezeki tu kalau bukan Allah kan??? Keje la kuat mana pun, kalau Allah tak mahu bagi rezeki kat kita, tak de nye nak dpt merasa semua rezeki dari Allah ni..

“Sungguh Tuhanmu melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakinya dan membatasi bagi siapa yang dikehendakinya. Sungguh Dia Maha mengetahui, Maha melihat hamba-hambanya.(Al-Isra:30)”

OK fine. Depan mata dah kan janji Allah tu. Then ni baru je huraikan 1 nama Allah. Tak masuk nama-nama lain..Al-Wahab (Yang Maha Memberi), Al-Malik (Yang Maha Berkuasa), Al-Aziz (Yang Maha Agung) dan sebagainya.

kalau perasan. ni semua Asmaul Husna :)


Jom kita cuba lihat nama-nama Allah dengan mata hati. Mungkin selama ni kita dah lali sgt bile nk nyanyi nama-nama Allah ni. Tak pun dah xde perasaan je bila nak sebut nama-nama Allah tu. Tapi cuba kalau kita kaitkan nama-nama ni dengan seluruh kehidupan, rezeki, umur, harta yang Allah dah bagi kat kita. Subhanallah, tak terkata betapa Agungnya Allah tu. Betapa Hebatnya Allah. Betapa Pemurahnya Allah kat kita ni kan?? Tapi kita still lagi sombong dan xnak admit rezeki2 ni semua. Malah boleh suka-suka je buang2. Hai, betapa tak bersyukurnya manusia ni. Malah siap boleh buat maksiat lagi kan dekat bumi ciptaan Allah ni??

“Tetapi manusia hendak membuat maksiat terus-menerus..(al-Qiamah: 5)

Tiap kali teringatkan ayat ni. Serius hati bergetar. Sbb aku pun rasanya termasuk salah seorang ‘manusia’ tu…Ya Allah…..(kawan2. Tolong doakan aku dapat tinggalkan jahiliah aku yer..ameen )

Ok la..cakap banyak2 pun x guna kan?? Jom semua sama2 cari Chenta Allah!! (^.^)


p/s: adek2 syg.jgn la down2 sgt exam abes 28 july. t akk cube cari ikhtiar len tok bolehkan korg sume join jugak Camp tu ok?? chill2 :)

3 comments:

  1. Assalamualaikum...hehe...bocor sudah rahsia kegiatan kita yang tak suka keluar pakai mushrif...hehe...dah lama aku tak buat kegiatan tu...teringin jugak..ish2 ntah pape kan...astaghfirullah...tp itulah realiti kita kat mesir kan, selagi tak kahwin, selagi tu la lelaki-lelaki sangat rasa bertanggungjawab untuk menjaga kita (kononnya). Jadi, seruanku padamu, kahwinla cepat...nt senang kitorang ade mushrif...

    Post ni aku loike....sebab lebih kurang post aku..ttg asmaul husna jugak....wah, hati kita teklah bersimpul padu...eceh....tu la skrg ni susah sgt kan nk nyanyi asmaul husna...skrg ni byk versi...tp aku tetap suka versi lama sebab tu yg sgt2 memberi smgt untuk aku..

    dan satu lagi, teringin benar aku nk tgk muka ketat ko tu....walaupun sebenarnya aku takut tgk muka ko, sebab nampak garang...kalau ade masalah story mory la eh..jgn pendam, jgn ego sensorang,...walaupun aku jauh, ku ttp ada untukmu...kikiki...

    ReplyDelete
  2. hehe..kahwin?? gulp..
    ade ke manusia yg budiman lg akhir zaman ni??
    insyaAllah kalau jodoh x kemana..
    tp ape salah nye kalau ko langkah bendul pon.hehe...

    ok.thanx dear 4 da movie. tp sori x dpt nk upload :(

    tp aku dh link kn..:) arigatona...

    muka aku kn kerek n garang. xyah la teringin2 nk tgok.haha...

    ok t8 care ya~ pape story2 la..(^.^)

    ReplyDelete
  3. aku dah memg psg azam nak lgkah bendul...tp Allah tak bagi izin lagi la...hehe...hanya Allah yang tahu bila masa yg sesuai kan ?

    ko tak kerek la...aku cuma risau kau ade masalah...jgn tension2 ye...

    :)

    ReplyDelete